بلوورفن های فلزی بخریم یا پلاستیکی؟

1402/10/12

بلوورفن های فلزی بخریم یا پلاستیکی؟

هنگامی که صحبت از سیستم های تهویه مطبوع ، گرمایشی و سرمایشی ( HVAC ) می شود، مهمترین بخش این سیستم را بلوورفن یا پره های فن تشکیل می دهد. با این حال، موردی که مشتریان این محصولات به ندرت به آن توجه می کنند تعداد، نوع و جنس بلوور فن های بکار رفته در این سیستم ها است.

اکثر بلوور فن های تجاری و صنعتی برای مقاصد HVAC  از ورق گالوانیزه یا آلومینیوم و یا پلاستیک ساخته می شوند. در مواردی که مصرف کنندگان نیاز به خرید دستگاه های تهویه مطبوع یا سرویس دوره ای و تعویض فن داشته باشند همچنین هنگامی که تولیدکنندگان جهت تولید و طراحی دستگاه ها نیاز به بلوورفن دارند ، شناخت انواع فن ، کاربرد آن ها ، جنس و غیره اهمیت بسیار زیادی پیدا خواهد کرد.

در این مقاله به بررسی جنس های مختلف بلوورفن از معایب و مزایا گرفته تا تفاوت ها و کاربردهای آن خواهیم پرداخت.

جهت دریافت اطلاعات درباره انواع بلوورهای فن کوئلی ، داکت اسپلیت و پروانه های کولری فلزی اینجا کلیک نمایید.
 

بلوورفن های فلزی بهتر از بلوورهای پلاستیکی ، ABS و غیره هستند؟
 

بلوورفن های فلزی و پلاستیکی با وجود تفاوت های اساسی که با هم دارند، دارای ویژگی های مشابهی نیز هستند، که تا حد زیادی به نیاز مصرف کنندگان و موارد استفاده از بلوور فن ها بستگی دارد.

تیغه ‌های فن پلاستیکی خنک کنندگی بهتری نسبت به تیغه های فلزی ندارند و یا بالعکس، اما شرایطی همانند رطوبت یا دمای محیط وجود دارد که در آن یک نوع بهتر از دیگری عمل خواهد کرد. برای تعیین نوع ماده فن مورد استفاده، مشتری باید فشارهای استاتیکی مورد نیاز و نوع محیطی که پره‌های فن در آن کار می‌کنند را ارزیابی کند. بطور مثال ممکن است، در سیستم های فن تجاری و بزرگ ، هوایی که با فشار از داخل دستگاه عبور می کند ، حاوی سطوح بالایی از عناصر خورنده باشد که بر عملکرد تیغه یا ساییدگی و پارگی پره های فن تاثیرگذار باشد یا ممکن است دمای بسیار گرم یا سرد ، رطوبت ، یخ زدگی یا حتی آب شور در محیطی که فن در آن بکار رفته وجود داشته باشد.

در ادامه مطلب با ما همراه باشید تا دریابیم، چرا یک نوع بلوورفن لزوما بهتر از دیگری نیست ، اما محیطی که بلوورها در آن استفاده می شوند و نوع کاری که باید انجام دهند ملاک تعیین کننده انتخاب آن ها خواهد بود.

بلوورفن های فلزی بخریم یا پلاستیکی؟

ویژگی ها و مزایای بلوورفن های فلزی
 

پروانه های فن فلزی ویژگی های خاصی دارند که آنها را برای موقعیت ها و محیط های خاص ایده آل می کند. این مزایا و شرایط خاص شامل موارد زیر است:

  1. این بلوورها هم در طراحی و تولید سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و بزرگ قابل استفاده است هم داخل سیستم های فن کوچک و خانگی
  2. ورق فولاد بکار رفته در بلوورفن های فن کویلی و داکت اسپلیت می تواند پوشش محافظ گالوانیزه ( جهت جلوگیری از خوردگی و اکسیداسیون ) یا گالوانوم داشته باشد. (پوشش گالوانوم "" Galvalum، پوششی متشکل از روی، آلومینیوم و سیلیکون است که برای محافظت از یک فلز (در درجه اول فولاد) در برابر اکسیداسیون استفاده می‌شود. این فرآیند شبیه به فرآیند گالوانیزه است زیرا یک پوشش فلزی بر روی ورق از فلز پایه محافظت کند)
  3. مقاومت مناسب بلوورفن با جنس ورق گالوانیزه یا گالوانوم در برابر دماهای بالا ، جریان هوای شدید ، فشار استاتیک متغیر و زیاد
  4. بازدهی و عمر ماندگاری بالای بلوورهای فلزی و عدم تغییر شکل آن ها
  5. از نظر زیبایی شناسی، بلوورهای فلزی را می توان رنگ آمیزی کرد، اما می بایست در نظر داشته باشید که فلز رنگ شده در اثر ساییدگی و پارگی ممکن است از روی پره ها شروع به کنده شدن کند و خوردگی فلز زیرین را افزایش دهد.
  6. در بلوور های فلزی به دلیل وجود پره های فلزی عملیات وزنه گذاری و بالانس فن به راحتی امکان پذیر است. در مقابل در بلوور های پلاستیکی امکان رها شدن وزنه از محل نصب زیاد است.
    ایجاد بالانس بهتر در بلوور می تواند تاثیر زیادی در کاهش صدا در سیستم های تهویه مطبوع داشته باشد.
  7. طراحی مناسب هاوزینگ (حلزونی) می تواند تاثیر زیادی در کاهش صدا مجموعه داشته باشد. لذا فارغ از اینکه چه نوع بلوور فن استفاده میکنیم استفاده از هاوزینگ متناسب با حجم هوادهی و فشار می تواند به کاهش صدا منجر شود.

شرکت گشتاور فنون مهر مفتخر است مجموعه عظیمی از بلوورفن های فلزی را با هوادهی 200 تا 2300 cfm در مدل ها و اندازه های مختلف برای دستگاه های فن کویلی و داکت اسپلیت از جنس با کیفیت ترین ورق گالوانیزه با حداقل وزن نسبت به رقبا بدلیل طراحی خاص فن های گشتاوری ، به مشتریان خود ارائه دهد.

جهت ثبت سفارش ، انواع بلوورهای فن کوئل و داکت اسپلیت و پروانه های کولری فلزی اینجا کلیک نمایید.
 

کاربرد بلوورفن های فلزی
 

بیشترین کاربرد بلوورفن های فلزی در سیستم های فن یا تهویه مطبوع سایز بزرگ است.

همچنین بلوورفن های فلزی برای استفاده در اتاق های بزرگتر با ارتفاع سقف بالاتر از حد معمول ، ایده آل هستند.

این بلوورها برای استفاده در سیستم های فن کویلی و داکت اسپلیت با فشار استاتیک بالا یا در محیط هایی با دمای بالا کاملا مناسب هستند.
 

معایب بلوورفن های فلزی

  • بلوورهای فلزی می توانند در برابر مواد شیمیایی ، زنگ زدگی و سایر مواد خورنده ، بسته به محیطی که در آن استفاده می شوند حساس باشند.
  • این جنس از پروانه ها ممکن است در صورت عدم رسیدگی ، نصب یا شرایط نگهداری صحیح از حالت بالانس خارج شوند.

ویژگی های بلوورفن های پلاستیکی
 

اکنون که در مورد بلوورفن های فلزی بیشتر می دانید ، بیایید در مورد ویژگی ها ، مزایا و معایب پروانه های پلاستیکی صحبت نماییم.

فن های پلاستیکی از پلی پروپیلن ، رزین های پلاستیکی کامپوزیت یا پلیمر ساخته می شوند.
 

مزایای بلوورفن های پلاستیکی

  1. اغلب بلوورهای پلاستیکی بدلیل زیبایی شناختی یا افزودن مواد دیگر برای افزایش محافظت در برابر اشعه ماوراء بنفش یا مقاومت در برابر خوردگی رنگ می شوند اما بدلیل آمیخته شدن رنگ بطور یکنواخت درون مواد پلاستیک کم رنگ شدن ، سایش یا کنده شدن آن ها کمتر است.
  2. بلوورفن های پلاستیکی وزن کمی دارند

معایب بلوورفن های پلاستیکی

  • این بلوورها برای محیط هایی با فشار استاتیک بالا مناسب نیستند
  • عمر و عملکرد بلوورهای پلاستیکی پایین است و تعدد مدل بسیار کمی دارند
  • عدم استفاده از این بلوورها در سیستم های تهویه مطبوع صنعتی و بزرگ به این دلیل که تولید بلوور های بزرگ به صورت پلاستیکی مقرون به صرفه نیستند.
  • بلوورهای پلاستیکی قابلیت استفاده در محیط هایی با دمای بالا را ندارند و شکل ظاهری خود را از دست خواهند داد و از حالت بالانس خارج شده و علاوه بر ایجاد صدای اضافه ، حجم هوای خروجی دستگاه را نیز کاهش می دهند.

نکاتی که به شما کمک می کند تا بهترین انتخاب را بین بلوورفن های فلزی با پلاستیکی داشته باشید!

  • هنگام خرید بلوورفن به مشخصات اعلامی سازنده توجه نمایید.
  • فشار استاتیکی مورد نیاز خود را با دقت تخمین بزنید.
  • عوامل محیطی که قرار است فن در آن کار کند را درست تعیین نمایید ، از قبیل رطوبت ، دما و غیره.
  • تخمین ظرفیت برودتی و حرارتی دستگاه
  • تعیین قدرت موتور مورد استفاده در دستگاه

امیدواریم با توجه به اطلاعات داده شده در این مقاله، توانسته باشیم شما را در تصمیم گیری جهت خریداری و استفاده از بلوورفن های فلزی یا پلاستیکی یاری رسانیم.

مشتریانی که طراحی سیستم فن یا دستگاه های تهویه مطبوع و کولری را انجام می دهند می توانند طراحی سفارشی و تولید بلوورفن ها و پروانه های کولری خود را به تیم طراحی مجموعه گشتاور بسپارند. برای برطرف نمودن سوالات و مشکلات احتمالی ، مشاوران و تیم فنی – مهندسی مجرب گشتاور در خدمت شما عزیزان هستند.